Право на съвместно продаване

Monetryx EditorApril 2024

Право на съвместно продаване (Таг алонг, англ. Tag-Along Rights) е правото на миноритарни собственици в търговско дружество да продадат своя дял в дружеството при същите условия, предложени на мажоритарния собственик от трети лица или организации. Идеята на това право е да защити малките акционери при транзакции включващи други акционери, в резултат на които се сменя контрола над управлението на фирмата. Пример от стартъп екосистемата: съоснователите на фирма притежава 60% от акциите, а техните съсобственици имат останалите 40%. При липса на право за съвместно продаване, потенциалните купувачи на фирмата биха могли да закупят акциите на основателите на пазарни (или дори по-високи) цени, получавайки контрол върху управлението на фирмата, след което да откажат да придобият останалата част или да предложат на миноритарните акционери значително по-ниски цени. При наличие на право на съвместно продаване обаче, потенциалните купувачи са задължени да третират всички съсобственици равностойно.

Концепцията за Право на привличане (Драг алонг, англ. Drag-Along Rights) е сходна по замисъл, но защитава правата на купувачите и мажоритарните собственици при сделка променяща контрола над вземането на управленски решения. Правото на привличане в договора на съдружниците позволява мажоритарният собственик да задължи останалите акционери да продадат дяловете си на трети лица при същите условия, валидни за мажоритарния собственик. Идеята е когато потенциален купувач иска да придобие 100% от собствеността и е договорил условия, удовлетворяващи собствениците на определен процент от акциите на компанията, да не се позволи на един или няколко миноритарни собственици да блокират сделката (например, като изискват преференциални условия за себе си, за да се съгласят).